Alphens schooldamtoernooi

Elk jaar organiseert de Alphense DamClub het Alphens schooldamtoernooi. In 2024 vindt het toernooi plaats op zaterdag 24 februari.

Leerlingen uit de volgende gemeenten kunnen meedoen.

• Alphen aan den Rijn
  • Nieuwkoop
  • Kaag en Braassem

Er zijn twee leeftijdscategorieën:

• pupillen: kinderen uit de groepen 7 en 8
  • welpen: kinderen uit de groepen 1 t/m 6.

In 2024 wordt een individueel toernooi gespeeld.

40 jaar schooldammen

Al sinds 1976 staat het Alphens schooldamkampioenschap op de kalender. Het toernooi is altijd populair geweest met in haar topjaren meer dan 35 deelnemende schoolteams. In onderstaande diapresentatie gevuld met oude krantenberichten heeft de Alphense DamClub geprobeerd veertig jaar schooldammen passend samen te vatten. De foto’s spreken boekdelen: volle zalen met geconcentreerde gezichten gericht op een spel dat ondanks haar simpele regels zoveel moois in zich heeft.

Ter ere van 40 jaar schooldammen organiseerde de Alphense DamClub in 2015 het NK Schooldammen voor groep 7 en 8.