ADC start damcompetitie voortvarend

Het eerste team van de jubilerende Alphense damvereniging ADC is de nieuwe competitie voortvarend gestart. Na vorig jaar te zijn gedegradeerd uit de Provinciale Hoofdklasse is het team licht favoriet in de Eerste Klasse.

Op maandagavond 11 september was Constant Charlois 2 in Alphen de eerste tegenstander. Vooraf als een moeilijke tegenstander ingeschat, zeker omdat van het basisteam van ADC er twee spelers misten, waaronder kopman Martijn van der Klis.

In het tweede speeluur kreeg ADC op meerdere borden overwicht. Ali Fthalla gooide de knuppel in het hoenderhok door een hele dure dam te nemen. Zijn dam moest tegen 4 schijven opboksen. Op bord 1 nam juniorensneldamkampioen Wouter Morssink het initiatief middels een aanvalsstand; hetgeen hem een schijf winst opleverde. Terwijl invaller Martijn de Vries op bord 6 een gezonde schijf voor kwam. Op de overige borden was er wel strijd maar nog geen boven- of onderliggende partij te bekennen.

Wouter Morssink opende de score met een ‘2 geven, 2 slaan’ naar dam. Terwijl Ali Fthalla na damafname met een schijfje minder simpel de remise binnenhaalde. Martijn de Vries stoomde gewoon door, haalde dam en partijwinst waarna mede-invaller Robert van Diggele met zijn remise het zesde punt scoorde: 6-2 en nog 2 borden te gaan. Op die twee borden hadden de ADC-ers inmiddels de overhand. Thomas vd Klis wist dat net niet om te zetten in winst, maar clubkampioen Kenny Kroon wel. Derhalve een ruime 9-3 overwinning voor ADC.

Ook het tweede team wist de eerste confrontatie te winnen en wel met 7-1 van het op papier sterkere RDC 2 uit Rijnsburg.